torsdag 9 mars 2017

27. Släng keson!



27. Släng keson!
Det ni ser på bilen är vad vi till störst del pratar om idag. Idiotin bakom kostråd och marknadsföring som menar på att mindre fett skulle vara hälsosamt. Vi snackar om olika studier, kostråd och matprodukter. Det här är första avsnittet av en serie som kommer tränga djupare in på ämnet hälsa och kost.

Länkar till vår podd har ni här:
Du har har iTunes kan lyssna här: iTunes 
Du som har en iPhone: Podcastappen
Du har en Android eller liknande: Stitcher
Du som har en PC/ Vill lyssna via Webbläsare: Soundcloud


Ägg-Tortillias
I dagens avsnitt snackade jag även som hastigast krig att jag och Minette äntligen lyckats göra egna mjuka tortillas som går att vika och äta som "vanliga" tortillas. Vilken lycka!!
Ni får experimentera lite, jag har för tillfället i min "mix" följande:
En mix med torra ingredienser som jag gör vid ett tillfälle och använder sedan till flera tortillas.
- 0,5 dl mandelmjöl
- 0,5 dl kokosmjöl
- 1 msk pofiber
- 1 tsk fiberhusk

Jag använder 1 ägg per tortilla och generöst med smör innan jag börjar steka den på medium värme. Först vispar jag ägget ordentligt, kör sedan på lite tacokrydda, cayenne peppar, peppar, salt. Efter detta strör jag på från mixen av de torra ingredienserna. Jag brukar försöka lägga som ett tunt lager över det uppvispade ägget i vispskålen, tippar på att det är ca en halv matsked. Testa själv genom att tillsätta först väldigt lite, sedan vispa mer, tillsätt mer... ja du hänger säkert med. Det ska inte bli en deg, men det ska inte heller vara lika rinnande som ett ägg.

Tack för mig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar