måndag 30 maj 2016

Ta kontroll över dina tankar!

Treat your head right
   Behandla ditt huvud på rätt sätt. Det är sloganen som appen och företaget Headspace använder sig av och jag skulle inte kunna hålla med mer än vad jag redan gör. Kan du komma på någonting som är viktigare än din hjärna? Eller om man ställer frågan såhär: i vilka situationer klarar vi oss utan vår hjärna?
   Det är lätt att skratta åt den där frågan. Svaret är ju uppenbart. Det finns ingenting viktigare än vår hjärna och det finns inga situationer som vi skulle kunna klara oss utan den. Vi behöver den för att kunna boka biljetter till Bråvalla, blanda drinkar på fest och komma ihåg namnet på personer vi precis träffat. Och det är inte det enda vi använder hjärnan till! Den håller koll oss. Allt med oss. Puls, svett, tankar, emotioner och... ja, allt som har med oss att göra egentligen. 
   Tycker du fortfarande att jag är Captain Obvious? Du har säkert redan koll på det här. Du har ju levt med in egna hjärna.. hur länge? Ungefär lika länge som du är gammal, eller hur? Men svara på de här frågorna: När mediterade du senast? Vad äter du för mat? Hur ofta rör du på dig? Sover du tillräckligt? Vet du vad mindfullness är? Är du lika duktig på att träna hjärnan som du är på att träna din kropp? 
   Om ditt svar är att du mediterar minst 10min varje dag, du sover optimalt, rör på dig regelbundet  och äter en lågkolhydratkost så har jag inte mycket mer att leverera till dig idag. Det är emellertid inte den livsstil som majoriteten av oss har. Vi glömmer ofta bort att vårt mentala tillstånd behöver minst lika mycket underhåll som vårt fysiska. Men hur många mediterar egentligen? Det kan väl inte vara så många? 

   I skrivande stund är det faktiskt drygt 18.500st som mediterar med hjälp av Headspace-appen (inuti appen kan man se hur många som använder appen i real-tid). En fantastisk app som introducerar dig till meditation på ett enkelt, roligt och lättanvänt sätt. "Grundkursen" är till och med gratis. Appen finns tillgänglig på alla plattformar och webbläsare, ladda ned och testa! Har du inte tid att lägga 10min på att ta hand om din hjärna varje dag, så behöver du nog 20 min... 

Vad har meditation med stress att göra?
   Meditation har allt med stress att göra. Det är det ultimata verktyget mot att sänka sin nivå av stress och ångest. Jag har under de senaste åren arbetat för att försöka kontrollera min egna ångest och det har varit många toppar och dalar. I mitt arbete att kontrollera ångesten har jag hittat en massa olika sätt att sänka ångesten på. Meditation har varit en av de saker som haft absolut störst effekt på min ångest, vilket i sin tur kraftigt sänkt mina nivåer av stress. 
  "Men jag har inte ångest" kanske du säger. Då säger jag att du är omänsklig. Alla har ångest. Och det är okej. Däremot har inte alla problem med det. Oavsett problem eller ej så erbjuder meditationen fördelar som ingen annan aktivitet gör. 
   Visste du att det finns studier som visar på att man blir snällare av att meditera? Att man blir gladare? Och lugnare? Det har till och med visat sig att bara efter någon veckas regelbunden meditation så börjat hjärnan fysiskt att förändras? Hur coolt är inte det?
   Inom forskningen så har resultat som visar meditations enorma potential ökat exponentiellt under de senaste åren. Det gäller att hänga med. Idag tänkte jag ge två TED-talks som binder ihop mycket av det forskningen säger kring meditation. Det första klippet är grundaren av Headspace som håller. Och det andra klippet är en forskande munk från tibet som pratar om den forskning som gjorts och görs av området meditation. 

TED-Talk: Grundaren av Headspace


TED-Talk: "The happiest man in the world"


Avslutningsvis
   Meditation är någonting jag använder mig av varje dag. Att börja och/eller att avsluta dagen med 10-15minuter av meditation är något jag upplever som absolut lyx. Jag önskar att alla fick uppleva den härliga känslan av lugn.
   Meditation är någonting som jag tydligt märkt förbättrar min sömnkvalitet, koncentrationsförmåga och tålamod. Jag rekommenderar det verkligen till alla människor i alla åldrar och situationer!
   Testar ni Headspace så lägg till mig som vän! Då kan vi peppa varandra via appen.

   Dela gärna med dig av vad du tycker till mig via Instagram, Facebook, LinkedIn eller Twitter. Jag heter Filip Killander på samtliga. Kom ihåg att det är lika mycket din blogg som min. Så säg precis vad du tycker!

Ha en fortsatt trevlig vecka!