tisdag 17 maj 2016

Ta kontroll över din kost


AppRekommendation: Lifesum

Som du säkert har märkt är min blogg helt reklamfri. Det finns flera anledningar till detta och en av dem är att jag inte ha den "typen" av blogg. Jag skapade den här bloggen för dig och för mig. Inte för att tjäna pengar. Appen Lifesum sponsrar alltså inte mig. Jag betalar för min prenumeration precis som alla andra. Men jag rekommenderar verkligen appen för dig som vill få kontroll, översikt och insikt i vad du äter. 

Jag har använt Lifesum sedan hösten 2015 och är så jäkla nöjd. Jag äter utefter en strikt ketogenisk diet och appen har verkligen hjälp mig att ta reda på näringsinnehållet i maten jag äter. Jag scannar bara streckkoden på produkten, snabbt och enkelt. Sedan talar Lifesum om för mig hur många gram kolhydrater, protein och fett som produkten innehåller per portion/gram/dl/etc, beroende på produkt. 

Man kan lägga in egna recept och låta Lifesum betygsätta den utifrån den kosthållning man har. Vilket gör att du som äter utefter 5:2 dieten får annorlunda råd än mig som har en ketogen kosthållning. Vidare betygsätter även Lifesum maten för dig. De har ett betygsystem (A-E) för både matvaror och måltider, som kan vägleda en till att välja bättre matvaror, och ett betyg för ditt totala näringsintag för hela dagen.

Appen har verkligen hjälp mig förbättra vilken mat jag väljer att äta. Lifesum innehåller många användbara funktioner och är samtidigt väldigt enkel att använda och att komma igång med. Vilket är skönt. Min favoritfunktion är nog att jag kan tracka mina kroppsmått och sedan direkt få ett lättöverskådligt diagram över min utveckling över tid (så man kan se att man är påväg åt rätt håll!). Det samt funktionen att jag kan lägga in egna måltider. Vilket verkligen underlättar registreringen av maten som jag äter. På det viset ser och vet jag hur mitt näringsintag för dagen ser ut. Om det är som jag planerat eller om jag behöver korrigera något imorgon. På så vis rör jag mig närmre min optimala kost för varje dag som går! 

Det är roligt och jag älskar verkligen att optimera! Med Lifesum känner jag mig lite som en detektiv av min egna kosthållning. Jag letar, vrider och vänder på produkter i jakt på det som funkar bäst för mig. 

Testa appen ska man i alla fall göra, det är helt gratis. Minns jag inte helt fel får man även testa en del premiumfunktioner gratis också. Men jag skulle rekommendera att man köper appen om man gillar och vill använda den. Det ger dig tillgång till en massa roliga och användbara funktioner! Skaffar du appen så lägg till mig som vän, då kan man peppa varandra genom appen! 

Veckans app alltså: Lifesum 
Finns även på webben: https://lifesum.com

Berätta gärna vad du tycker!
Jag heter Filip Killander, eller filipkillander, på sociala medier. Skriv och säg vad du tycker om appen. Eller om du har några frågor, funderingar eller feedback! Allt är varmt välkommet. Kom ihåg att detta är din blogg lika mycket som min, så om är det någonting som du verkligen gillar eller verkligen inte gillar, så tala om det för mig. 

Ha det fint!